
vrijdag, mei 19, 2006
4 miljoen euro voor foto's van "baby Brangelina"
Brad Pitt en Angelina Jolie hebben de rechten op de eerste foto's van hun kindje verkocht aan een Amerikaans roddelweekblad, zo meldt de Britse tabloid Daily Mirror. Een bron vertelde de krant dat het stel 2,6 miljoen pond (bijna vier miljoen euro) voor de foto's heeft gevraagd. De opbrengst gaat naar Unicef.
Politie wist foto's uit camera
De Amsterdamse politie heeft op 13 april freelance-fotograaf Roy Van Kleef gedwongen foto’s uit zijn digitale camera te wissen die hij even daarvoor, in het metrostation Wibautstraat in Amsterdam, had gemaakt van een aantal GVB’ers die een boete uitschreven voor zwartrijden aan een straatkrantverkoper. Van Kleef was de hele dag op pad geweest met de verkoper om een reportage te maken. De fotograaf werd wegens een zoneoverschrijding op de bon geslingerd. Toen Van Kleef foto’s maakte van de situatie werd hij door de ook aanwezige politieagenten gedwongen de foto’s te verwijderen. De NVJ heeft een klachtbrief naar het Amsterdamse korps en wacht nog altijd op een reactie.
Bron: NVJ.
Bron: NVJ.
donderdag, mei 18, 2006
Fujifilm kondigt prijsverhogingen aan
Fujifilm announced today that from June 2006 onward, it will implement worldwide price increases for its photosensitive material products.
The rapid digitalization of photography has created harsh market conditions for the photo imaging business. To sustain its photo imaging business, Fujifilm is undertaking intensive structural reforms, but despite efforts to reduce fixed costs and improve productivity, it no longer can absorb the soaring costs of silver, oil and other raw materials.
Thus, it has been forced to revise its pricing as follows:
Affected products: Photosensitive materials
Effective date: From June 1, 2006 onward
Price revision: The prices of main products are expected to increase by 3% to 20%.
Specific details regarding affected products, effective dates, and exact price increases will be decided based on local market conditions.
Bron: Fujifilm.
(Analoog fotograferen wordt weer net als toen, alleen voor mensen met veel poen.)
The rapid digitalization of photography has created harsh market conditions for the photo imaging business. To sustain its photo imaging business, Fujifilm is undertaking intensive structural reforms, but despite efforts to reduce fixed costs and improve productivity, it no longer can absorb the soaring costs of silver, oil and other raw materials.
Thus, it has been forced to revise its pricing as follows:
Affected products: Photosensitive materials
Effective date: From June 1, 2006 onward
Price revision: The prices of main products are expected to increase by 3% to 20%.
Specific details regarding affected products, effective dates, and exact price increases will be decided based on local market conditions.
Bron: Fujifilm.
(Analoog fotograferen wordt weer net als toen, alleen voor mensen met veel poen.)
Bijzondere foto's Zaailand op Beeldbank HCL
De Beeldbank Leeuwarden presenteert vanaf vandaag ter gelegenheid van het referendum een serie bijzondere foto's van het Zaailand in vroeger tijd. Een andere actuele presentatie is gewijd aan het werk van de zondag overleden fotograaf Piter Doele. De Beeldbank is een initiatief van het Historisch Centrum Leeuwarden, en bevat inmiddels ruim 27.000 voor iedereen toegankelijke foto's van de stad.
Zie www.beeldbankleeuwarden.nl
Bron: gemeente Leeuwarden
Zie www.beeldbankleeuwarden.nl
Bron: gemeente Leeuwarden
woensdag, mei 17, 2006
Anouk Kruithof in De Avonden
Aanstaande vrijdagavond 19 mei heeft L.J.A.D. Creyghton in VPRO De Avonden een gesprek met fotografe Anouk Kruithof die samen met Jaap Scheeren de foto's maakte voor de tentoonstelling Het Zwarte Gat, momenteel te zien bij het FOAM in Amsterdam.
Vlak na hun afstuderen aan de AKV/St. Joost Breda werden Anouk Kruithof en Jaap Scheeren in 2003 geïnterviewd door de Volkskrant die een serie wijdde aan de toekomst van afgestudeerden van kunstopleidingen. Kruithof en Scheeren besloten de titel van interview, HET ZWARTE GAT, als uitgangspunt te nemen voor een omvangrijk fotografieproject. Het duo heeft zowel gezamenlijk als individueel series gemaakt over onder meer depressiviteit, black-outs, het heelal en letterlijke zwarte gaten.
Anouk Kruithof & Jaap Scheeren zijn de eerste winnaars van de Unique Photography Prize 2005 *. Daarmee werden zij in de gelegenheid gesteld om met hun project HET ZWARTE GAT op professionele wijze een boek te maken. In samenwerking met vormgever Hans Gremmen is lang gewerkt aan de vervolmaking van het boekconcept.
VPRO/De Avonden op 747 AM, vrijdagavond 19 mei 2006 rond de klok van 22.00 uur.
Vlak na hun afstuderen aan de AKV/St. Joost Breda werden Anouk Kruithof en Jaap Scheeren in 2003 geïnterviewd door de Volkskrant die een serie wijdde aan de toekomst van afgestudeerden van kunstopleidingen. Kruithof en Scheeren besloten de titel van interview, HET ZWARTE GAT, als uitgangspunt te nemen voor een omvangrijk fotografieproject. Het duo heeft zowel gezamenlijk als individueel series gemaakt over onder meer depressiviteit, black-outs, het heelal en letterlijke zwarte gaten.
Anouk Kruithof & Jaap Scheeren zijn de eerste winnaars van de Unique Photography Prize 2005 *. Daarmee werden zij in de gelegenheid gesteld om met hun project HET ZWARTE GAT op professionele wijze een boek te maken. In samenwerking met vormgever Hans Gremmen is lang gewerkt aan de vervolmaking van het boekconcept.
VPRO/De Avonden op 747 AM, vrijdagavond 19 mei 2006 rond de klok van 22.00 uur.
dinsdag, mei 16, 2006
"Foto's van vrouwengezichten, bah!"
Koning Abdullah van Saoedi-Arabië heeft de media van zijn land gewaarschuwd tegen het plaatsen van foto's van Saoedische vrouwen. Hij zou daartoe onder druk zijn gezet door moslims die de ter plaatse geldende strenge wahhabi-islam aanhangen.
Dagbladen in het streng-islamitische land hebben de laatste tijd gebroken met de locale tradities door steeds vaker foto's af te drukken van Saoedische vrouwen, gewoonlijk met bedekte haren maar met zichtbaar gelaat. Veel moslims in het ultraconservatieve oliekoninkrijk zien dit als moreel verwerpelijk.
De koning vertelde een gezelschap van hoofdredacteuren: "Er worden foto's gepubliceerd in sommige dagbladen... En men moet eens bedenken of men zijn dochter, zuster of echtgenote zó afgebeeld wil zien. Vanzelfsprekend wil niemand dat."
Dagbladen in het streng-islamitische land hebben de laatste tijd gebroken met de locale tradities door steeds vaker foto's af te drukken van Saoedische vrouwen, gewoonlijk met bedekte haren maar met zichtbaar gelaat. Veel moslims in het ultraconservatieve oliekoninkrijk zien dit als moreel verwerpelijk.
De koning vertelde een gezelschap van hoofdredacteuren: "Er worden foto's gepubliceerd in sommige dagbladen... En men moet eens bedenken of men zijn dochter, zuster of echtgenote zó afgebeeld wil zien. Vanzelfsprekend wil niemand dat."
Nederland is jonge fotojournaliste rijker
De twaalfjarige Myrte van der Heijden is de trots van de Piramideschool in Deurne. Vijftien dagen geleden vertrok ze met haar moeder naar Kameroen met een bijzondere opdracht: een fotoreportage maken van het straatkinderproject Chaîne des Foyers.
Actrice Isa Hoes opende gisteren de expositie met foto’s van Myrte van der Heijden. Fotojournalist Martijn van de Griendt, die de jonge Deurnese fotografe heeft begeleid in Kameroen, is bijzonder te spreken over de prestatie van Myrte. Volgens hem laat de expositie duidelijk zien waar de kinderen in Kameroen mee bezig zijn. „Het is een prachtige tentoonstelling. Ze is net een echte fotograaf.“ Alle kinderen kwamen kijken naar dat blonde meisje uit Nederland, verklapte Van de Griendt. „De schoolklassen liepen soms helemaal leeg.“
Lees meer in het Eindhovens Dagblad.
Bekijk ook de fotoreportage van Myrte (in pdf-formaat), deel 1 en deel 2.
Actrice Isa Hoes opende gisteren de expositie met foto’s van Myrte van der Heijden. Fotojournalist Martijn van de Griendt, die de jonge Deurnese fotografe heeft begeleid in Kameroen, is bijzonder te spreken over de prestatie van Myrte. Volgens hem laat de expositie duidelijk zien waar de kinderen in Kameroen mee bezig zijn. „Het is een prachtige tentoonstelling. Ze is net een echte fotograaf.“ Alle kinderen kwamen kijken naar dat blonde meisje uit Nederland, verklapte Van de Griendt. „De schoolklassen liepen soms helemaal leeg.“
Lees meer in het Eindhovens Dagblad.
Bekijk ook de fotoreportage van Myrte (in pdf-formaat), deel 1 en deel 2.
maandag, mei 15, 2006
Joost van den Broek wint Europese prijs
Fotograaf Joost van den Broek heeft een Europese journalistenprijs gewonnen voor een fotoreeks getiteld "Multicultural composition of employees in Dutch companies" (oftewel "Multiculturele samenstelling van werknemers op de werkvloer bij Nederlandse bedrijven"), zo heeft Europees Commissaris Vladimir Spidla (Sociale Zaken) maandag bekendgemaakt. De serie werd afgedrukt in Vrij Nederland.
De Europese journalistenprijzenprijzen bestaan uit een bedrag van 1000 tot 3000 euro, te besteden aan een onderzoeksreis naar een EU-land naar keuze. Ze maken deel uit van een vijf jaar durende EU-campagne tegen discriminatie.
Lees ook het officiële persbericht van de Europese Unie.
De Europese journalistenprijzenprijzen bestaan uit een bedrag van 1000 tot 3000 euro, te besteden aan een onderzoeksreis naar een EU-land naar keuze. Ze maken deel uit van een vijf jaar durende EU-campagne tegen discriminatie.
Lees ook het officiële persbericht van de Europese Unie.
Ahmet Polat en de Infinity Award
De Nederlands-Turkse fotograaf Ahmet Polat verhuisde vorig jaar naar Turkije. Vandaag krijgt hij in New York de prestigieuze Infinity Award uitgereikt. 'Ik wil geen troetelturk zijn, geen Turkse Ali B.'
"Die prijs had ik nooit gewonnen als ik in Nederland was gebleven," aldus Polat. Om zijn verhaal kracht bij te zetten, vertelt hij over de World Press Photo. "In Nederland wilden ze me niet nomineren. Ze vonden me te ouderwets. Zwart-wit kan zogenaamd niet meer. Nou, daar heb ik altijd schijt aan gehad."
De Turkse Nederlander woont sinds begin 2005 in Istanbul. "Ik ben hier geen betere fotograaf geworden," zegt hij. "Maar hier liggen de machtposities nog niet zo vast. Ze kijken gewoon naar je werk. Of het kwaliteit is. Hier nomineren ze me wel, in Nederland bleef het liggen."
Lees meer in Het Parool.
"Die prijs had ik nooit gewonnen als ik in Nederland was gebleven," aldus Polat. Om zijn verhaal kracht bij te zetten, vertelt hij over de World Press Photo. "In Nederland wilden ze me niet nomineren. Ze vonden me te ouderwets. Zwart-wit kan zogenaamd niet meer. Nou, daar heb ik altijd schijt aan gehad."
De Turkse Nederlander woont sinds begin 2005 in Istanbul. "Ik ben hier geen betere fotograaf geworden," zegt hij. "Maar hier liggen de machtposities nog niet zo vast. Ze kijken gewoon naar je werk. Of het kwaliteit is. Hier nomineren ze me wel, in Nederland bleef het liggen."
Lees meer in Het Parool.
Jaap Scheeren
In BN/De Stem vandaag een artikel over fotograaf Jaap Scheeren, die in 2003 afstudeerde aan de Bredase kunstacademie St. Joost.